12 فروردين 1396 ساعت 11 و 53 دقیقه
عکاسی مفهومی (Conceptual Photography)
عکاسی مفهومی (Conceptual Photography)
عکس مفهومی یا Conceptual به عکسی گفته می‌شود که هدف عکاس از آن، معمولا بیان مفهومی خاص با کمک عناصر تصویر است. عکس مفهومی باید بیننده را به تفکر وا دارد.
عکس‌های همهٔ دسته‌های عکاسی می‌توانند در صورت القای مفهومی خاص به بیننده در این دسته نیز قرار گیرند.

با هنردوربین همراه شوید واز این مطلب زیبا درباره عکاسی مفهومی لذت ببرید.





عكاسی مفهومی یك فرم پیشرفته تر از ابراز احساسات هنرمندانه است كه عكاسی را در زمره هنرهایی مانند نقاشی، شعر، موسیقی و ... در می آورد.عکاسان این عکس‌های برجسته را با تمام تلاش، تخیل و خلاقیتشان گرفته اند تا به ما فرصت دیدن شگفتی‌های عکاسی را از چشمان خلاقانه شان بدهند.
 

دورترین سابقه عكاسی مفهومی به اوایل قرن بیستم(1917) زمانی كه كه آلفرد اشتیگلیتز Alfred Stieglitz  از یك اثر مفهومی (آبریزگاه) ساخته مارسل دوشان برای نمایشگاهی در نیویورك عكاسی كرد بر می گردد.(اثر تجسمی اصلی مفقود شده اما عكس اشتیگلیتز هنوز باقی مانده و به عنوان یك اثر هنری مستقل شناخته می شود.)

اما در دهه 60 همزمان با ظهور ویدئو آرت، رواج بكارگیری دوربین توسط هنرمندانی به مانند ریچارد لانگ و دنیس اپنهایم جهت ثبت و توصیف آثار هنری آن دوران كه اغلب ظاهری سرد و بی روح داشتند خاستگاه این سبك از عكاسی شد. نیت آنها ساده بود، خلق تصاویری واقع بینانه از آثار هنری بطوری كه تا حد ممكن مستند باشند.

این روح واقعی عكاسی بود و همان ظرفیت غیر قابل تغییر عكاسی است كه همه چیز را چنانچه كه هست نشان می دهد و این سر منشا این تفكر در بین هنرمندان گردد كه دوست داشتند باور كنند این تجسم آثار هنری در عكاسی است.
 
 



عكاسی مفهومی چیست؟

آیا عكاسی مفهومی برای بسیاری از ما یك قسمت اسرارآمیز از بدنه اصلی عكاسی است؟
در یك عكس مفهومی، مفهوم چه معنایی می تواند داشته باشد؟

آیا عكاسی مفهومی از سایر شاخه های عكاسی جدا افتاده و در برج عاج خود جا خوش كرده یا این قسم از عكاسی بصورتی غیر قابل تشخیص و مبهم با سایر قسمت های این هنر ادغام شده؟

 این بحث كوششی برای شفاف كردن این معنا از طریق جستجو در مفهوم، موضوع، شرح و استفاده از نمادها و زیباشناسی در این شاخه از هنر عكاسی است.

در عكاسی مفهومی، مفهوم در عكس اولین موضوعی است كه باید به آن پرداخته شود. یك عكاس مفهومی تلاش می كند كه قسمتی از پیام خود را به مخاطب منتقل كند این پیام می تواند یك جهت دادن سیاسی باشد یا تفسیر اجتماعی و حتی می تواند یك حس برانگیخته درونی و مبهم از احساسات فرو خفته مان باشد .تا این جا قضیه، داستان مانند هنرهای انتزاعی است ولی بعد از آن عكس مفهومی تصویر یك نمود صریح و بی پرده از خود مفهوم نیست بلكه یك بیان كلی از ایده اصلی می باشد.
 

عكاسی مفهومی به درستی از سمبل ها برای بیان مفهوم استفاده می كند. حركت، حالت و فرم سوژه و یا همه چیزی كه عكاس می خواهد در پیامش لحاظ كند در این نوع عكاسی دیده می شود.

سمبل ها همیشه حضور قدرتمندی دارند، از سرخی مهیج رژ لب به نشانه خون سرخ رنگ جاری در رگ ها تا سبزی لجن زار به نشانه سبزی اسكناس های پول!

البته یك مشكلی كه برای هر عكاس مفهومی پیش می آید این است كه درك مفاهیم استفاده شده و حدس زدن معنای آن ها برای هر مخاطبی امكان پذیر نباشد.در نتیجه تلاش جهت درك مفاهیم توسط مخاطب یك چالش مهم برای عكاس مفهومی است.
 

عكاس مفهومی برای یك عكس معانی عینی و یا ذهنی بسیار زیادی قائل است.
البته خیلی از عكاسان مفهومی علاقه دارند ادعا كنند تنها و فقط تنها یك مفهوم عینی برای هر عكس وجود دارد واز خلال عكس هایشان، صرفنظر از پس زمینه های ذهنی مخاطبان آن ها، همان یك معنا را برای بیننده قابل بازیافت می دانند. گرچه هستند عكاسان مفهومی ای كه نیت دیگری در سر دارند. آن ها می خواهند مخاطب نهایت درك ذهنی خودش را از عكس داشته باشد.
 آنها می خواهند احساسات زیادی را ایجاد كنند، آن قدر متفاوت و متعدد، به تعداد آدم هایی كه بیننده آثارشان هستند.
اما واقعا چرا چنین است؟

آفرینش یك تصویر هیجان انگیز كه باعث به فكر فرو رفتن بیننده ها می شود و ارتباطی بین خاطرات و تجربیات آنها با احساسات می گردد چرا اینقدر مهم است؟ این ها، سوال هایی هستند كه عكاس مفهومی می خواهد با آثارخود به آن ها پاسخ دهد.
 



ترکیب بندی

بیشترعكاسان مفهومی مینیمال، تركیب هایی ایجاد می كنند كه فوكوس و تمركز دقیقا بر روی یك سوژه باشد . یك مفهوم منفرد، كه باعث تمركز بیننده بر روی یك فكر مشخص می گردد. ایده قرار گرفتن سوژه بر روی بك گراند سفید و پاكیزه، بخاطر همین منظور است: یعنی پرهیز از مخشوش شدن ایده اصلی.

 در سویی دیگر كمی پیچیدگی وجود دارد.این هنرمندان كسانی هستند كه مكان های شلوغ و تعدد سوژه را بر می گزینند، كه اغلب فاقد تمركز بر روی سوژه ای واحد است. ترجیحا هر سوژه و هر نماد، در این مكان ها یك نقشی برای دیگری بازی می كند . خلق چشم اندازهای وسیع از ایده های كه در عین حالی كه پیامی كلی را توصیف می كنند ولی هنوز به شدت خاص هستند.
 



زیبائی شناسی

تعداد بسیار زیادی از عكاسان مفهومی كوشش نمی كنند كه حتما آثارشان زیبا باشد و یا حتی الزاما به چشم زیبا بیاید. عكاسی مفهومی باید ساده باشد و گاهی حتی در برخی موارد خاص به طور عمدی زشت ارائه شود، تا ایده از درون تصاویر بیان شود.
 تعداد زیادی از عكاسان مفهومی تلاش دارند تصاویر تا حد ممكن طبیعی به نظر آید، به طوری كه حواس بیننده از ایده اصلی عكس منحرف نشود . در اصل نیت و خاستگاه اولیه این نوع ازعكاسی هم همین است.

سوالی که اکنون برایتان بی پاسخ می ماند، این است که چگونه شروع به عکاسی مفهومی بکنیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال، به صفحه زیر مراجعه نمایید:
- چگونه عکس مفهومی بگیریم؟


این مطلب آموزشی را چگونه یافتید؟ آیا اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاه های کاربران
برای این خبر دیدگاهی ثبت نشده است
ارسال دیدگاه

دیدگاه شما بعد از تایید توسط مدیریت در بین دیدگاه ها نمایش داده خواهد شد

  • *
  • *
  • *
  • *